Το μακρύ ταξίδι της κοκαΐνης προς την Ευρώπη...



Βολιβία, Περού και Κολόμβια είναι οι τρεις βασικές χώρες παραγωγής της κοκαϊνης, ενός από τα πιο διαδεδομένα, επικίνδυνα αλλά και προσοδοφόρα ναρκωτικά στον κόσμο. Ένας κάτοικος του Μάλι, πρώην μέλος συμμορίας διακίνησης ναρκωτικών, μιλάει στην βρετανική εφημερίδα Guardian. Εξηγεί πώς γίνεται το μακρύ ταξίδι των ναρκωτικών που ξεκινάει από τις ακτές του Ατλαντικού στη Λατινική Αμερική, περνάει από τη βορειοδυτική Αφρική και μάλιστα από την έρημο Σαχάρα, για να καταλήξει στην Ισπανία, τη Γαλλία και την Ιταλία - κι από εκεί στις παράνομες αγορές της Ευρώπης.
Βαρόνοι των ναρκωτικών που ανταγωνίζονται για την κυριαρχία των περιοχών απ' όπου περνά το φορτίο του θανάτου, δωροδοκίες πολιτικών, καθώς και μια προσεκτικά οργανωμένη μεταφορά, καλυμμένη από τη σκόνη της ερήμου, συνθέτουν το σκηνικό της ανομίας.

«Τα υψηλά ποσοστά ανεργίας και φτώχειας είναι οι βασικοί παράγοντες που οδηγούν κάποιον στο δρόμο της μεταφοράς ναρκωτικών», λέει μιλώντας στον Guardian ο 31χρονοςΜοχάμεντ από το Τιμπουκτού, ο οποίος προσφάτως εγκατέλειψε την κατά τ' άλλα επικερδή «ασχολία» του έπειτα από επίθεση ληστών στην ομάδα του κατά τη διάρκεια ταξιδιού για την παράδοση φορτίου ναρκωτικών.


Η μεταφορά κοκαίνης αποφέρει σημαντικά μεγαλύτερο ποσοστό κερδών απ' ότι η διακίνηση παράνομων τσιγάρων και σε αρκετά μικρότερο χρονικό διάστημα, αυτό όμως σημαίνει ότι όσο πιο παράνομη η δραστηριότητα τόσο δυσκολότερη και πιο επικίνδυνη γίνεται. Σύμφωνα με τις μαρτυρίες του Μοχάμεντ ιδιωτικά σκάφη, αλιευτικά και φορτηγά πλοία μεταφέρουν το προϊόν μέσω της θαλάσσιας οδού που ονομάζεται στη γλώσσα των ναρκεμπόρων «Highway 10» - από τον δέκατο Παράλληλο, δηλαδή το γεωγραφικό πλάτος που επιτρέπει την συντομότερη θαλάσσια διαδρομή ανάμεσα στη Νότια Αμερική και την Δυτική Αφρική.

Ξεφορτώνουν σε απόμερους κόλπους, συχνάμε τη συνδρομή μικρότερων σκαφών. Το φορτίο παραλαμβάνεται είτε από καραβάνια που ταξιδεύουν καμουφλαρισμένα χωρίς καμία στάση είτε ακόμα και από ειδικά εκπαιδευμένες καμήλες που γνωρίζουν το δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουν και καλύπτουν τη διαδρομή χωρίς ανθρώπινη συνοδεία. Από το Μάλι φτάνουν στην Ευρώπη μέσω Αλγερίας και Μαρόκου.

Σύμφωνα με τα Ηνωμένα Έθνη περίπου 18 τόνοι κοκαίνης με αξία που αγγίζει «στο δρόμο», δηλαδή νοθευμένη, το ένα τρις ευρώ, μεταφέρονται ετησίως μέσω της βόρειας Αφρικής. Οι πανίσχυροι έμποροι έχουν αποδεδειγμένους δεσμούς  με την τρομοκρατική ισλαμιστική οργάνωση Αλ Κάιντα και δραστηριοποιούνται στην περιοχή εδώ και μια δεκαετία. Το διάστημα αυτό τους έχει επιτρέψει να δημιουργήσουν ισχυρές διασυνδέσεις τόσο με την πολιτική εξουσία όσο και με τις Αρχές. Το χρήμα ρέει άφθονο χρηματοδοτώντας σχεδόν φανερά μέχρι και πολιτικές καμπάνιες διασφαλίζοντας με τον τρόπο αυτό ότι τα μόνα εμπόδια που θα χρειαστεί να αντιμετωπιστούν θα είναι τα φυσικά, όσα δηλαδή θέτει η έρημος.